Aanmelden, wijzigen of opzeggen

Mogen we eerst een kijkje komen nemen voordat we ons kind aanmelden?

Uiteraard is het mogelijk om een keer te gaan kijken bij de locatie van je voorkeur. Wij adviseren je wel om een afspraak te maken via Rondleiding zodat de medewerkers tijd kunnen vrijmaken voor een uitgebreide rondleiding en al je vragen kunnen beantwoorden.

Wil je een keer kijken bij een gastouder? Neem dan contact op met ons Gastouderbureau via contactgegevens.

Hoe schrijf ik mijn kind bij jullie in?

Je kunt je (verwachte) kind op ieder moment aanmelden. Dit kan via de website: Aanmelding De inschrijving is vrijblijvend en kosteloos. Ook als je kindje nog niet is geboren kun je al een inschrijving doen. Vul dan op het inschrijfformulier de uitgerekende datum in, en bij naam: “Baby”.

Mocht de inschrijving niet lukken, stuur dan een e-mail naar: info@skidkinderopvang.nl of neem telefonisch contact op via: 0592-304190

Ik heb me ingeschreven, wat nu?

Na het invullen en opsturen van ons aanmeldformulier ontvang je van ons een bevestiging van inschrijving per mail. We nemen z.s.m. telefonisch contact met je op om jullie inschrijving te bespreken.

Heb ik na inschrijving gegarandeerd plek bij de opvang?

Inschrijven biedt geen garantie voor een plekje op ons KDV, BSO, PSG en bij onze gastouders. Je kunt altijd informeren of er al zicht is op een plaatsing. Dit kun je doen door een mail te sturen naar info@skidkinderopvang.nl onder vermelding van naam en inschrijfdatum.

Wanneer krijg ik te horen of er plek is?

Wij plannen ongeveer een half jaar vooruit. Wanneer wij toe zijn aan de planning van de maand waarin je opvang nodig hebt zullen wij contact met je opnemen om de mogelijkheden te bespreken.

Heb je een aanvraag lopen bij het Gastouderbureau? Dan informeert je bemiddelingsmedewerker je over de stand van zaken. Als de kennismaking heeft plaatsgevonden en er plek is, dan wordt er een koppelingsgesprek gepland met de gastouder, ouders en bemiddelingsmedewerker van het Gastouderbureau.

Werken jullie met wachtlijsten?

Dit hangt af van je wensen. Hierbij is de leeftijd van je kind, de gewenste startdatum, gewenste dagen en locatie belangrijk. Samen kijken we naar welke mogelijkheden er zijn. Plaatsing kan versneld worden wanneer je flexibel bent in de opvangdagen en/of locatie.

Wat is het (minimum) aantal uren opvang per dag?

Voor het KDV zijn de tijden voor een hele dag 7.00-18.00 uur. Voor een ochtend is dat 7.00-13.00 uur en de middag 12.30-18.00 uur.

Bij de BSO worden de kinderen opgevangen na schooltijd tot 18.00 uur, in vakanties van 7.00-18.00 uur.

Afhankelijk van de gemeente kan je kind, vanaf 2 jaar of 2,5 jaar, ook gebruik maken van de peuteropvang. PSG is minimaal 2 ochtenden in de week van 4 uur, uitsluitend tijdens schoolweken.

Bij onze gastouderopvang geldt er een minimale afname van 7 uur per week (kinderen tussen de 0-4 jaar) of 3,5 uur per week (kinderen vanaf 4 jaar).

Is er een verplicht aantal dagdelen dat ik moet afnemen?

Voor kinderdagopvang (KDV) en onze peuterspeelgroepen (PSG) geldt een minimale afname van twee dagdelen per week. Voor buitenschoolse opvang (BSO) is de minimale afname 1 dagdeel per week. Voor gastouderopvang geldt er alleen een verplichte afname van uren per week (7 uur voor kinderen tussen 0-4 jaar en 3,5 uur voor kinderen vanaf 4 jaar).

Wat zijn vakantiedagen?

We hanteren de vakantieweken die zijn vastgesteld door het Ministerie van OCW (dit geldt niet voor Gastouderopvang).

Wat zijn margedagen?

Dit zijn vooraf geplande dagen waarop de school voor de kinderen gesloten is, bijvoorbeeld i.v.m. een studie dag voor de leerkrachten (dit geldt niet voor Gastouderopvang).

Let op: indien je een 52 weken BSO-pakket afneemt, dien je je kind hiervoor apart via het ouderportaal aan te melden. Dit betreft de opvang van 7.00- start BSO.

Wanneer is het een margedag en wanneer is het een vakantiedag?

Wij hanteren de vakantieweken die via het ministerie van OCW bekend worden gemaakt. Sommige scholen hebben twee weken vrij in mei en noemen dit vakantie. Vanuit het ministerie van OCW is de meivakantie echter maar één week. In ons ouderportaal zal je kind daarom alléén voor de vakantieweek de hele dag getoond worden op de contract dag(en). Heb je ook de hele dag opvang nodig in de tweede week? Dan dien je zelf de opvang aan te vragen in het ouderportaal (niet van toepassing op gastouderopvang).

Wat is de opzegtermijn?

Wij hanteren één maand opzegtermijn bij een schriftelijke opzegging (per e-mail), per de 1e of de 16e van de maand.

Kan mijn kind komen wennen?

Jazeker. Zodra het contract is getekend, gaat er een bericht naar de locatie. De medewerkers nemen in de maand voorafgaande aan de startdatum contact met je op om een intakegesprek te plannen. Tijdens dit gesprek worden er uitleg gegeven over het wennen. Het wennen gebeurt na de startdatum van het contract.

Bij onze gastouders is het ook mogelijk om je kind te laten wennen. Tijdens het koppelingsgesprek worden hier afspraken over gemaakt.

Kan ik een wijziging van de opvang doorgeven of de opvang opzeggen?

Wij ontvangen een gewenste structurele wijziging graag via de e-mail: info@skidkinderopvang.nl Er wordt dan door de plaatsingsmedewerker gekeken naar de mogelijkheden. Een (gedeeltelijke) opzegging ontvangen we ook graag per e-mail, wij hanteren hierbij een termijn van één maand, per de 1e of de 16e van de maand.

Bij onze gastouders geef je de wijziging direct door aan de gastouder. Opzegging kan via de bemiddelingsmedewerker via gastouderbureau@skidkinderopvang.nl 

Waarom moet ik vanaf 7.00 uur betalen terwijl ik mijn kind later breng?

Een van de belangrijkste kostenposten waarop de tarieven zijn gebaseerd zijn de salaris- en de huisvestingskosten. Deze blijven gelijk, ook wanneer een kind later wordt gebracht.

Voor gastouderopvang is dit niet van toepassing.

Loopt KDV automatisch door naar BSO?

Nee, voor de BSO dient een aparte inschrijving te worden gedaan. Ouders ontvangen hiervoor rond de 3e verjaardag van de kinderen, die op dat moment gebruik maken van onze opvang, een reminder.

Is er automatisch plaats voor mijn tweede of volgende kind?

Wij hanteren een voorrangsregeling voor broertjes/zusjes. Een tweede of volgend kindje krijgt voorrang bij plaatsing. Dit geldt alleen voor de dagen waarop het eerste kind al geplaatst is.

Ondanks deze regeling kunnen wij niet garanderen dat je kind (direct) geplaatst kan worden op de gewenste startdatum, voor de gewenste dagdelen of op de gewenste locatie. In dat geval gaan wij samen met je op zoek naar een passend alternatief.

Voor de gastouderopvang geldt de voorrangsregeling voor broertjes/zusjes niet. We raden aan om tijdig bij de gastouder aan te geven dat er een broertje/zusje op komst is, zodat de gastouder rekening kan houden met de bezetting.

Kan ik het getekende contract nog annuleren?

Wanneer je het ondertekende contract wilt annuleren vóór de eerste opvangdag van je kind, dan brengen wij annuleringskosten in rekening. De hoogte van de kosten hangen af van het moment van annuleren.

Er geldt een opzegtermijn van één maand. Wanneer je het contract annuleert dien je hier rekening mee te houden. De annuleringskosten bedragen de opvangkosten voor de periode waarvoor te laat is opgezegd.

Is het mogelijk om in de even- of oneven weken opvang af te nemen?

Dit is mogelijk bij KDV en BSO. Afhankelijk van de locatie kan het zijn dat we dit niet alle dagen kunnen bieden. Hierbij dien je wel rekening te houden met de minimale afname van 2 dagdelen per week (KDV). Bij gastouderopvang gaat dit in overleg met de gastouder.

Financieel

Waarom ontvang ik in de zomervakantie een factuur als ik peuteropvang of 40 weken BSO afneem?

We werken met een jaaruren-systematiek, waarin we het jaarbedrag door 12 maanden delen. Hierdoor betaalt u elke maand hetzelfde bedrag.

Kan ik gebruik maken van automatische incasso?

Dat kan zeker, je kan je IBAN gegevens doorgeven tijdens de inschrijving op onze website of via info@skidkinderopvang.nl

Op welke datum wordt de automatische incasso afgeschreven?

In de laatste week van de maand wordt de factuur van de opvang geïncasseerd. We incasseren voorafgaand aan de opvangmaand. Dit doen we om aan te sluiten op het moment dat je kinderopvangtoeslag ontvangt, deze ontvang je namelijk ook voorafgaand aan de maand.

Kan ik ook een netto factuur ontvangen?

De kinderopvangtoeslag kun je direct op de rekening van skidkinderopvang laten storten, zodat je alleen een factuur ontvangt voor de netto kosten. Als je dit wilt, lees dan hier hoe je dit regelt.

Wat is het IBANnummer van skidkinderopvang?

IBAN: NL73RABO0315864982.

Wanneer ontvang ik mijn jaaropgaaf?

De jaaropgaaf wordt in februari van het voorgaande jaar verstrekt.

Waarom is het uurtarief voor halve dagen hoger dan voor een hele dag?

Opvang op halve dagen is voor skidkinderopvang relatief duurder. Skidkinderopvang kan in de meeste situaties geen kind plaatsen voor het andere deel van de dag. Daarom rekenen we bij afname van een halve dag een deel van onze overheadkosten (elektriciteit, huur, personeel, etc) voor de “andere halve dag” door in het uurtarief.

Dit is niet van toepassing voor de gastouderopvang.

Moet ik een wijziging doorgeven aan de belastingdienst als mijn kind naar de BSO gaat?

Als je kind voor het eerst naar de basisschool gaat en gebruik gaat maken van buitenschoolse opvang, dan moet je zelf deze verandering in de opvangsoort en opvanguren doorgeven aan de Belastingdienst via Mijn toeslagen! Je zoon/dochter gaat dan voortaan naar de BSO-locatie en wordt minder uren opgevangen. Op het moment dat een kind op een basisschool begint, ontvangt de Belastingdienst hiervan automatisch een melding van de uitvoeringsorganisatie DUO. Voor een kind dat naar de basisschool gaat bestaat namelijk geen recht meer op kinderopvangtoeslag op basis van dagopvang maar op basis van buitenschoolse opvang.

Hoe worden de uren voor het 52 weken pakket voor de BSO berekend?

Er wordt uitgegaan van 40 schoolweken en 12 vakantieweken (inclusief margedagen). Het aantal uren per schooldag is afhankelijk van de eindtijd van de school i.c.m. de eindtijd van het contract. Het aantal uren per vakantiedag is 11 uur.

Waarom worden feestdagen niet gecompenseerd?

De belangrijkste kostenposten waarop de tarieven zijn gebaseerd, zijn salaris- en huisvestingskosten. Deze lopen gewoon door, dus kunnen wij niet in mindering brengen.

Wat zit er allemaal bij de prijs inbegrepen?

Luiers, fruit en fruithapjes, flesvoeding, brood en tussendoortjes zitten allemaal bij de prijs inbegrepen. Indien jouw kind een allergie heeft, neem dan contact op met de locatie.

Bij de gastouderopvang verschilt dit per gastouder. Dit wordt tijdens het koppelingsgesprek afgestemd met de ouders.

Ik heb achterstand opgelopen in het betalen van mijn factuur, kan ik een betalingsregeling treffen?

Dat kan, neem hiervoor telefonisch contact op via 0592-304190 of via de mail: info@skidkinderopvang.nl

Ouderportaal

Hoe kan ik inloggen?

Inloggen op het skidkinderopvang ouderportaal is heel eenvoudig:

Stap 1) Je gaat met een webbrowser naar skidkinderopvang.nl en klikt rechtsboven “inloggen ouders”. Daarna klik je op de link “1e keer inloggen of Wachtwoord vergeten”.

Stap 2) Vervolgens vul je het e-mailadres in dat bij skidkinderopvang bekend is. Je krijgt nu op dit e-mailadres een nieuw wachtwoord toegezonden.

Stap 3) Ga terug naar het inlogscherm en vul weer als gebruikersnaam je e-mailadres in en bij wachtwoord kopieer je het wachtwoord dat je per email hebt ontvangen. Je bent nu ingelogd. Na de eerste keer inloggen kun je het wachtwoord wijzigen. Heb je problemen met inloggen of kun je het e-mailadres dat bij ons bekend is niet terugvinden? Bel of mail met het Centraal Bureau 0592-304190, info@skidkinderopvang.nl Wij helpen je graag!

Wanneer ontvang ik een tegoed?

Alleen online door je zelf afgemelde dag(delen) leveren punten op:

  • Bij flexibele opvang tot 48 uur voorafgaand aan de opvangdag.
  • Bij KDV en BSO tot 72 uur voorafgaand aan de opvangdag.
  • Bij de gastouderopvang is dit niet van toepassing.

Tegoed wat je ontvangt voor een afgemelde vakantiedag bij de BSO is alléén inzetbaar voor het aanvragen van een dag in een vakantieweek of op een margedag. Tegoed wat je ontvangt op een afgemelde dag in een schoolweek is alléén inzetbaar voor het aanvragen van een dag in een schoolweek.

Kan een aangevraagde dag altijd doorgaan?

Een aanvraag is niet automatisch akkoord. De aanvraag komt eerst ter beoordeling bij de clustermanager en of senior pedagogisch medewerker. Zodra de aanvraag is behandeld, ontvang je een bericht in het ouderportaal.

Wat is jullie URL-code voor de Ouder-app

Onze url-code is: skid.ouderportaal.nl

Hoe beheer ik notificatiemails en push-berichten?

Je krijgt standaard een aantal notificatiemails. Bijvoorbeeld als onze medewerkers een nieuw dagverslag of een foto van je kind hebben geplaatst. Als je deze mailberichten niet wilt ontvangen, kun je deze uitzetten. In het webportaal kan dit via mijn gegevens/ mijn instellingen. In de app kan dit via Mijn gegevens en het tandwiel-icoon. Je beheert hier ook de push-berichten van de app.

Heb je een andere vraag over het Ouderportaal?

Kijk dan op de Veelgestelde Vragen over het Ouderportaal op onze website.